gårdagens räddningsarbete a la moster

Jag skulle ha tvättstugan klockan sju igår och insåg strax innan att jag inte hade nåt tvättmedel. Jag for iväg till Coop för en snabbshopping. Plockade på mig tvättmedel och stod och funderade över middagen när syrran ringde i halv panik, det hon får fram är att det brinner i huset och att hon och barnen står utanför huset utan vinterkläder. Dom hade varit i matsalen och käkat när syrran kom dit efter jobbet och då var det rökfyllt i korridoren. Jag rusade ut till bilen och for iväg som ett skott för att möta upp. Självklart var det avspärrat så jag fick åka in bakvägen, kutade bort till syrran och ungarna och lyfte upp en gråtande liten Eskil i famnen och vände tillbaka mot bilen. Full värme i bilen medans polis och ambulans personal tog uppgifter och kollade efter sotiga halsar. Alla verkade vara okej trots att de fick springa genom röken. Min svåger var kvar inne, han och de övriga i matsalen fick inte gå ut, det var för mycket rök. Vi fick höra att elden var släck, det hade startat i en källare. Med svågern kvar i huset fick vi åka hem till mig och värma oss. Syrran ringde då och då för att kolla med John hur det gick, efter nån timme fick han gå upp till lägenheten så då var det lugnt med röken. Eskil hade under tiden somnat på soffan hos mig, så det blev knepigare att ta sig tillbaka. Efter några timmar kunde vi åka tillbaka, men rökluktande kläder. Det hela slutade i alla fall bra för mina nära och kära. Enligt polisens hemsida så kom ingen till skada, men det är ju lite läskigt att det är rubricerat som mordbrand..

 

2010-02-16 18:20, Brand, Stockholm

Ormängsgatan, Hässelby Gård

Det komer svart rök från källarplan i fastighet.
Räddningstjänst och polispatruller på väg.

Brandkåren lokaliserat branden i källaren, släckningsarbete pågår.
Polispatruller spärrar av området kring aktuell fastighet efter räddningsledarens önskemål.
Oklart i nuläget om det blir aktuellt med evakuering av fastigheten.

En närbelägen skola kommer att användas om beslut om evakuering kommer. Spontanevakuerade ( boende i fastigheten som självmant lämnat sina lägenheter) hänvisas till den aktuella skolan.

Ingen person har skadatas vid branden.

Förundersökning inledd angående mordbrand.

Branden är släckt enligt brandkåren men det kommer att ta lång tid att ventilera ut röken. Möjlig tid att ventilera bort röken är en till två timmar enligt brandkåren. 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0